پزشکی هسته ای مدرن

مرکز پزشکی هسته‌ای پرتو از ابتدا بطور فوق تخصصی بمنظور انجام تصویر‌برداری از قلب تاسیس شد و این مسئله در انتخاب نوع امکانات و تجهیزات تصویر‌برداری و حتی در طراحی آرم آن مورد توجه قرار گرفت. مؤسسین مرکز پرتو بر این اعتقاد بوده و هستند که در زمینه تصویر‌برداری هسته‌ای قلب لازم است در ایران فعالیت‌های علمی و تجربیات گسترده‌تری صورت بگیرد و برای آنکه دانش پزشکی هسته‌ای جایگاه واقعی خود را در کاردیولوژی و تشخیص بیماری‌های قلبی بازیابد تصویر‌برداری هسته‌ای قلب باید از نظر علمی و تخصصی در سطح بالایی به اجرا در آید. مضافا آنکه با ارائه نتایج صحیح و معتبر، می‌توان گام بلندی نیز در جهت ارتقاء‌ سطح سلامت و بهداشت جامعه برداشت و این، مهم‌ترین هدف ما را تشکیل می‌دهد چرا که هنوز بیماری‌های قلبی بالاترین آمار مرگ و میر در جامعه را دارند.نظر به اینکه پیشگیری مهم‌تر از درمان است لذا جهت‌گیری اصلی مرکز پزشکی هسته‌ای پرتو نیز انجام اسکن پرفیوژن میوکارد (اسکن تالیوم قلب)است. بدینوسیله با آشکارسازی نقاط ضعف عضله قلب از نظر جریان خون، مناطق مستعد آنفارکتوس، بموقع شناسایی شده و بیماران جهت درمان‌های بعدی به پزشک مربوطه ارجاع می‌شوند.

کلیه کارکنان مرکز پزشکی هسته‌ای پرتو، بخصوص منشی‌ها و خدمتکاران، هر یک با علاقه و انگیزه زیاد بعنوان یک سیاست کلی تعیین شده (که همواره در جلسات دوره‌ای مورد تاکید قرار می‌گیرد) تلاش دارند بهترین برخوردها را با بیماران بعمل آورند. در اینجا ضمن رعایت حداکثر ادب و تواضع در برخورد با بیماران و همراهان آنها، از بدو ورود بیمار، به مسئله‌ آموزش و آگاه‌سازی آنان از طریق کتاب‌ها یا جزوات راهنما توجه می‌شود. به سؤالات آنان با حوصله پاسخ داده می‌شود (چرا که بسیاری از بیماران از طبقه تحصیلکرده جامعه هستند) و نیز سایر مسائل رفاهی بیماران تا حد امکان فراهم می‌گردد . شعار کلی ما برای جلب رضایت بیماران، شعار بسیار ساده‌ای است: “همیشه خودتان را بجای بیمار بگذارید!” و یا این جمله معروف آقای دکتر روزنفیلد “بهترین بیمار آگاه‌ترین بیماران است.“ جمله آخر با اینکه کار ما را قدری مشکل‌تر می‌کند ولی در عوض سبب می‌شود تا کار خود را بهتر انجام دهیم و از کار خود بیشتر ارضاء شویم.

مسئولین مرکز پزشکی هسته‌ای پرتو بر این باورند که در جهان پیشرفته کنونی با بکارگیری روش‌های سنتی و یا حتی معمولی نمی‌توان موفقیت قابل توجهی کسب کرد و اینکه در امر تبلیغات مهم‌ترین مسئله، کیفیت خود کالا یا خدمات ارائه شده است و نه صرف آگهی و تبلیغ. وقتی تلاش کنیم از جهات مختلف در سطحی بالا و متمایز فعالیت کنیم و نوآوری‌های مختلف داشته باشیم خودبخود در نزد اشخاص صاحب‌نظر و مشکل‌پسند نیز شناخته خواهیم شد و شاید بتوانیم رضایت و اعتماد آنها را جلب کنیم. در حال حاضر اکثر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی بیمه با این مرکز همکاری دارند از میان آنها که شمارشان به حدود سازمان می‌رسد می‌توان به بیمه ایران، بیمه آسیا و بیمه s.o.s اشاره نمود.این مؤسسه بطور پیوسته با بسیاری از مراکز پزشکی هسته‌ای معتبر جهان در ارتباط است و تلاش دارد همواره آخرین دستاوردهای علمی در خصوص Nuclear Cardiology را که در قالب مجلات و کتاب‌های مختلف منتشر می‌شوند مورد استفاده قرار دهد. مؤسسین (دکتر صادقی و دکتر انصاری) هر دو علاقمند هستند که با کلیه کاردیولوژیست‌ها بخصوص کاردیولوژیست‌های محترم داخلی که بیماران خود را به این مرکز ارجاع می‌دهند در ارتباط باشند و از نظرات و پیشنهادهای آنان استقبال می‌کنند. آنان می‌دانند که کاردیولوژیست‌ها در خط اول برخورد با بیماران هستند و اینکه صحت و اعتبار پاسخ یک اسکن پرفیوژن میوکارد (که معمولاً با کاردیوآنژیوگرافی محک‌زده می‌شود) چقدر می‌تواند در امر رابطه بین پزشک و بیمار، تعیین کننده باشد. به همین دلیل این مرکز بسیار مایل و بلکه محتاج است که بطور ثابت و مستمر در جریان نظرات و انتقادهای همکاران محترم قرار گرفته و متوجه کاستی‌های کار خود باشد.

تکنولوژیست‌های آموزش دیده این مرکز گاه چندین بارتصاویر اولیه بیماران را قبل از پردازش نهایی ارزیابی می‌کنند و در موارد مشکوک با متخصصین پزشکی هسته‌ای مرکز مشورت کرده و مجدداً تحت‌نظر آنها پردازش نهایی را تکرار می‌کنند. به هر حال مهم‌ترین عاملی که در این زمینه به ما می‌تواند کمک کند آشنا شدن با نظرات پزشکان محترم ارجاع دهنده بیمار و همکاری آنها در خصوص پر کردن پرسشنامه‌های ارسالی این مرکز می‌باشد. ما دست همه همکاران کاردیولوژیست را جهت همکاری‌های علمی – پژوهشی می‌فشاریم و ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای همه بیماران قلبی و آرزوی موفقیت برای همکاران امیدواریم بتوانیم بیش از پیش رضایت خاطر همکاران و بیماران گرامی را جلب نمائیم.